donderdag 21 november 2013

Taalenquête

Algemeen Nederlands, tussentaal of dialect?


In het kader van een taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES Lerarenopleiding campus Tielt heb ik 3 geluidsfragmenten moeten laten horen aan 3 kinderen van verschillende basisschoolklassen. Deze moesten komen uit:
  • een derde kleuterklas
  • 2de of 3de leerjaar
  • 5de of 6de leerjaar
De 3 geluidsfragmenten gaan over een man die vertelt over wat hij ziet op deze foto. De man vertelt dit op 3 verschillende manieren. Deze eerste manier is in het Algemeen Nederlands, de tweede manier is in tussentaal en de derde manier is in het dialect. Het is steeds dezelfde man die vertelt zodat het kind geen voorkeur zou krijgen voor een bepaalde klankkleur van een persoon. Na het horen van de 3 fragmenten mogen de kinderen de vragen beantwoorden, welke man ze koppelen aan de vraag.
De vragen waren de volgende:
  • Wie van de 3 is er een meester?
  • Wie van de drie woont in een groot huis?
  • Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
  • Wie van de drie helpt graag andere mensen?
  • Wie van de drie heeft veel vrienden?
De laatste 2 vragen moest ik niet stellen aan de kleuter. 
Omdat de kinderen bij het beantwoorden twijfelden of het juist was vertelde ik dat men geen fouten kon maken. 
Als ik de de 3 enquêtes afgelegd had en ze daarna naast elkaar legde zag ik dat de kleuter geen enkele keer de man aanduidde die dialect sprak. Zo kon ik ook zien naarmate men ouder is dat men meer kiest voor tussentaal of dialect. Of dit toeval is of niet zal ik te weten komen als de resultaten vrijgegeven worden. Deze resultaten zal ik dan ook posten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten