woensdag 17 december 2014

Ontdekkoffer

Experimenten rond thema 'De zee' 

Voor het vak wiskunde hebben we een ontdekkoffer moeten maken. We mochten zelf het thema kiezen, ik heb gekozen voor het thema 'De zee'. De koffer moest aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:
  • De doos moest duurzaam zijn, zodat het lang mee kan gaan.
  • De doos moet aantrekkelijk zijn voor de kleuters en het moet de kleuters de mogelijkheid bieden om te raden wat er allemaal in zit.
  • Er moet ook een duidelijke opruimkaart aanwezig zijn.
  • De doos moet gestructureerd zijn.
  • Min. 4 opdrachten in verschillende moeilijkheidsniveaus.
  • Alle inhoud staat i.v.m. het gekozen thema.
  • Er zijn leerrijke ontdek- en experimenteerkansen.
Ik heb deze doelen zoveel mogelijk proberen na te streven in het ontwerpen van een eigen ontdekkoffer.


De koffer:
Het thema is de zee, daarom heb ik deze zo realistisch proberen te maken op mijn koffer. Zo heb ik echt zand gebruikt om op de koffer te hangen. Dit heb ik door middel van vernis gedaan zodat deze stevig blijft hangen. Daarna heb ik nog enkele schelpen eraan gehangen met hulp van het lijmpistool. En natuurlijk konden de dieren die in de zee leven niet ontbreken.




De opdeling:
De koffer is ook opgedeeld in verschillende dozen. Zo heb ik een schoendoos omgevormd naar een doos met vakjes om alle materialen van de proefjes in te stoppen. Deze zijn ook in verschillende kleuren, bij elk kleur is er een opdrachtkaart in hetzelfde kleur. Zo is het visueel duidelijk voor de kleuters welk materiaal ze nodig hebben. Bijvoorbeeld, het gele vakje hoort bij het gele proefje. 






Opruimkaart:
Op de bodem ligt ook nog een plan. Deze is opgedeeld in verschillende hokjes waar een specifiek materiaal op moet te komen staan. Zo is het duidelijk voor de kleuters waar ze het materiaal na het gebruiken opnieuw moeten plaatsen. Als er al materiaal op de bodem staat, kunnen ze ook gebruik maken van het verkleinde plan op de binnenkant van het deksel.







De proefjes:
Het zou geen ontdekkoffer zijn zonder proefjes waarbij de kleuters indrukken mogen op doen. Daarom heb ik 4 opdrachten voorzien op verschillende niveaus. Om duidelijk te maken wat eenvoudiger is en wat moeilijker, heb ik bovenaan stippen gezet, hoe meer stippen, hoe moeilijker. Zoals je ziet zijn de opdrachtkaarten in 4 verschillende kleuren, dit zorgt ervoor dat ze kunnen kijken in het vakje van hetzelfde kleur achter de nodige materialen. De stappen zijn met foto's om duidelijk te tonen wat ze moeten doen. Naast de verschillende stappen hangen er velcro's om hun pijl te verhangen aan welke stap ze zitten.

De proefjes waren:
- een inktvis maken die zwemt in het water. (hoe reageert plastiek in het water, hoe kan het 'zwemmen')
- golven maken van de zee. (waarom drijft olie op water?)
- zwemmen (Waarom kan je beter zwemmen in de zee dan in een zwembad?)
- duikboot (Hoe kan iets drijven en zinken?)

ps: op proefjes.nl vind je heel wat leuke proefjes op met kinderen uit te voeren.

Uitvinderskaart: 
In de ontdekkoffer zullen de kleuters misschien andere inzichten verwerven dan je verwacht had. Deze kunnen ze tekenen op een uitvinderskaart. Dit is niet verplicht, dit is een extra voor de kleuters die dit wensen te tekenen om later te tonen in de kring wat ze ontdekt hebben.








De extra materialen rond het thema:

Schelpen:
Als ik aan de zee denk, dan denk ik aan schelpen zoeken. Daarom heb ik allerlei schelpen in mijn koffer gestopt die de kleuters kunnen vergelijken. Dit kunnen ze op zicht doen, door te luisteren, voelen, ... of ze kunnen deze van dichterbij bekijken door een microscoop voor kinderen. Naast schelpen heb ik ook echte vissen die in glas zitten, zo is er een realistische vis te onderzoeken.



Zand:
En natuurlijk mag echt zand niet ontbreken, vers van aan de Belgische kust. Daarbij heb ik ook enkele strandfiguurtjes gestopt zodat de kleuters als ze willen figuren kunnen maken in het zand zelf.


Zee:
Naast het strand heb je ook de zee. Omdat ik geen zeewater heb, heb ik deze op een leuke manier nagemaakt. Dit is een soort slijm waar de kleuters in kunnen spelen met zeedieren. Dit is heel goed voor de zintuiglijke ontwikkeling, want ook al ben ik geen kleuter, ik vind het fantastisch om daar in te ploeteren.


De realistische zee:
Naast de zee om mee te spelen heb ik ook voor een realistische vorm gekozen, zo heb ik een fles gevuld met zand (van de zee) met natuurlijk ook de schelpen. Daarna heb ik water toegevoegd met een kleine hoeveelheid blauwe kleurstof zodat deze een blauwe schijn heeft. Daarbij heb ik een opmerking: Zorg dat je handschoenen aan hebt als je kleurstof gebruikt, deze is namelijk niet te verwijderen van de handen met zeep (ik spreek uit ervaring ;-) )



De zoekfles:
Naast de zeefles heb ik ook een strand in een fles. Deze is niet zo gewoon, het is een zoekfles. Zo moeten de kleuters in de fles zoeken naar 4 vissen, deze staan afgebeeld op de fles zelf. Daarbij doen ze indrukken op van iets te verstoppen in het zand...


Hopelijk heb ik jullie wat ideeën gegeven om zelf aan de slag te gaan en een eigen ontdekkoffer te maken, dit is een hele leuke en leerrijke oefening voor jezelf en de kleuters vinden het fantastisch.



 Veel ontdekplezier!















2 opmerkingen: