maandag 16 december 2013

Zelfgemaakt konijn

Papier mache:

Deze keer heb ik een ruimtelijk iets moeten maken die gemaakt moest worden met een ballon en papier mache. Ik heb eerst eens goed nagedacht wat ik wou maken want velen kozen een fantasiemonster. Ik had daar niet veel zin in want wanneer kan je dit gebruiken in een kleuterklas? Ik zou het jammer vinden dat ik daar dagen aan werk en dat ik het dan gewoon weggooi in de vuilnisbak. Daarom besloot ik om een konijn te maken. Ten eerste is het veel bruikbaar in de kleuterklas, denk maar aan het thema herfst, huisdieren, .... Ten tweede is het ook mijn lievelingsdier. Hij kan gerust in mijn kamer staan als het niet gebruikt wordt in de kleuterklas.
Wil je ook zo'n konijn maken zoals mij of wil je ideeën opdoen? Kijk dan zeker eens naar de stappen die ik gevolgd heb.


Stappenplan:


  1. Kies een stevige ballon en begin dan met lagen papier mache te leggen. Het is aan te raden om zeker 4 lagen te leggen dus probeer een systeem zodat je kan bijhouden hoeveel lagen er overal liggen. Ben je de tel kwijt, leg dan nog extra lagen op zodat de ballon niet zal inzakken bij het drogen.
  2. Als de ballon goed stevig was en ik kon deze niet gemakkelijk induwen, begon ik aan de vorm van de borst. Deze heb ik gemaakt met enkele proppen krantenpapier, die ik eerst met papierplakband vastging. Zo kon ik gemakkelijk papier mache aanbrengen zonder dat de proppen loskwamen.
  3. Daarna begon ik met de voeten. Eerst heb ik de voeten gemaakt met karton, deze kon het niet houden. Ze begonnen zacht te worden waardoor je ze kon plooien. Met andere woorden ze konden onmogelijk het hele konijn recht houden. Dan heb ik de voeten gemaakt uit isomoresten (die vaak tussen verpakkingen zitten om te beschermen). Omdat isomo redelijk recht en vierkant is, heb ik deze vorm gegeven door met papier mache de vorm te creëren die ik wou.
  4. Nu is de onderkant zo goed als klaar. Daarom begin ik met het hoofd. Voor het hoofd gebruik ik een kleinere ballon. Deze maak ik eerst apart, zodat deze stevig is als ik deze vastmaak aan de buik. Ik heb voor de zekerheid nog een stok tussen de kop en buik geplaatst.
  5. Dan begin ik met allerlei dingen toe te voegen die kenmerkend zijn voor een konijn: de oren, de snoet met de schattige kaakjes en de armen.
  6. Als alles gevormd is ga ik nog eens over het geheel, zodat alles één wordt en goed samenhangt. Vooral in de plooien tussen de verschillende lichaamsdelen is het aan te raden om nog eens een extra versteviging aan te brengen.
  7. Maar het konijn is nu nog niet af, je kan nog veel veranderen door de kleuren en door de accenten die je legt.

        
     

               Voorkant                                   Achterkant                                  Zijkant


Veel knutselgenot! 


















4 opmerkingen: