maandag 4 augustus 2014

Rituelenkoffer

Rituelenkoffer

Een rituelenkoffer kan je gebruiken tijdens godsdienstmomenten in de klas. Deze bevat verschillende elementen die je kan gebruiken als ondersteuning tijdens de godsdienst, deze kunnen zowel algemeen zijn als specifiek. De koffer zelf moet al uitstralen waarvoor ze dient, ze moet m.a.w. symbolische betekenissen bevatten. Zo heb ik gekozen voor de belangrijkste 2 maal te gebruiken, de lange zijden van de doos. Daarnaast heb ik de korte zijden een verschillende prent gegeven. De uitleg kan je hieronder lezen.


Een wereldbol met kinderen die elkaar knuffelen met een centrale gouden sleutel:
De kinderen knuffelen elkaar als betekenis dat we met elkaar verbonden zijn, maar we zijn ook verbonden met de natuur (aardbol). In het midden van de aardbol staat er een gouden sleutel geschilderd. Deze staat voor de openheid die we hebben tijdens de godsdienstmomenten, we stellen ons hart open voor anderen.
Een kaars:
Deze staat symbool voor de warmte die we voelen tijdens de godsdienstmomenten. We zorgen tijdens deze momenten voor rust om alles op een rijtje te zetten en weer ‘klaar’ te zien. Daarnaast wordt de kaars vaak gebruikt om het godsdienstmomentje in en uit te leiden. We staan dan even stil bij God. 

2 handen die naar elkaar gaan:
Ook deze tekening staat voor verbondenheid. In de klas is men verbonden met anderen (vrienden, juf, …), met een gemeenschap (de school) maar misschien ook met andere culturen (allochtonen).








De inhoud v.d. koffer kan je persoonlijk aanvullen. Deze activiteit kan je samen met de klas doen zodat iedereen een persoonlijk element aan de koffer kan toevoegen die men belangrijk vindt en waarnaar men terug kan grijpen als het kind het moeilijk heeft. 


Mijn inhoud is nog beperkt omdat ik nog geen eigen klasje heb en bovendien is de inhoud gericht naar opgegeven thema's. Zo heb volgende elementen al zitten:

  • een kerststal: voor de kerstperiode.
  • een knuffel: deze kan troost bieden aan kleuters.
  • themadoosjes (bv. Pasen): deze zijn specifiek naar bepaalde thema's gericht.
  • een gebedsdoosje: deze bevat alle gebedjes die ik in de loop v.h. jaar kan aanbieden en verder kan aanvullen. 
  • specifieke boeken (bv. de ark van Noah)/ prenten: Soms biedt je een boek aan tijdens een godsdienstmoment, deze kan je erin laten zitten zodat de kleuters deze later nog eens kunnen bekijken.
  • een cd: Deze bevat rustgevend muziek die een rustige sfeer creĆ«ren.
  • een kruis: die een katholiek accent geeft, deze kan ook eruit gelaten worden, deze van mij zit erin omdat het een object is om een Palmpasenstok te maken.
  • een kaars: Dit wordt gebruikt om het godsdienstmoment in en uit te leiden. Deze kan een algemene vorm hebben of hij kan een link leggen naar het thema, zoals bij het thema Pasen heeft mijn kaars een vorm van een nestje met eitjes in.
Maar je kan nog meer elementen instoppen zoals:
  • een spons: als een kind iemand vergeeft kan hij als symbolisch gebaar een spons geven (om de daad weg te vegen)
  • een sleutel: die kan als praatelement dienen, wie de sleutel heeft, stelt zijn hart open om iets persoonlijks te vertellen.
  • een zakje met pluimen: om iemand te belonen.
  • een gevoelsdobbelsteen: deze kan een hulpmiddel zijn om de kleuters iets te vertellen over hun gevoelens, zo heeft elke zijde een ander gezichtje.
  • een spiegeltje: hiermee kan de kleuter naar zichzelf kijken. Hierdoor kan de kleuter kijken naar wie hij is. Deze kan ook dienen om eerst naar zichzelf te kijken en dan pas naar een ander.
  • stenen: Deze kan je in de doos stoppen en als er iemand gestorven is kan je de naam op een steen schrijven en deze in het godsdiensthoekje leggen.
  • parels: Je kan een ketting maken met parels, elke parel staat voor een kleuter. Zo vormt de groep 1 geheel, namelijk een kleurrijke ketting met verschillende eigenschappen (kleuren)
  • zakdoekjes: Om iemand mee te troosten
  • .....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten