vrijdag 20 november 2015

Welkom

In de peuterklas

Ik heb voor de eerste keer een echte stage mogen doormaken in de peuterklas, net na de herfstvakantie. Dat wil zeggen dat er bij de 3 vaste peuters 13 nieuwe peuters bijkwamen. Allemaal nieuwe gezichtjes, allemaal nieuwe kindjes die voor de eerste keer naar school kwamen. Zo waren er de eerste dagen veel traantjes te zien maar al snel zagen we grote glimlachen die het hartje van de juf sneller liet slaan. Het was een uitdaging om de eerste week door te komen maar het was vooral een leerrijke ervaring. Zo merkte ik al snel dat het welbevinden centraal staat. Hoe het kind zich bij jou voelt is het belangrijkste wat je kan nastreven in de peuterklas.
Maar wat hebben we wel al kunnen doen in de eerste weken van hun schoolcarrière?


Het groeiboek aangemaakt die begint met hun handjes en een vrije tekening. Zo gaat het boek de rest van hun schooltijd mee.









Kennismaken met hun symbool door deze op A3-formaat te schilderen.








En natuurlijk mag het eerste knutselwerkje niet missen. Daarom hebben we een boekentasje gemaakt door de stempeltechniek te gebruiken en deze nadien af te werken met een handvat en een slotje. De peuters mochten dan nog een kleurplaat kleuren om in hun boekentasje te stoppen.






Luisteren naar het hoofdverhaal van Milan zijn eerste schooldag.












TIK TAK rond het speelgoed in de verschillende hoeken.










Een poppenspel over beertje Ploem die een zonnebloem wil geven aan zijn nieuwe juf maar zo zijn knuffel Snuffel verliest.





Dansen met beertje Ploem. Daarbij heb ik zelfgemaakte tekeningen gemaakt van Beertje Ploem omdat je daarover niet veel kan vinden.










De eerste aanzetten geven om een gezelschapsspel te spelen. Dit door gebruik te maken van memorie met hun eigen symbolen. Op deze manier oefenen ze nogmaals hun symbool in op een speelse manier.






En daarnaast de hoekenverrijking:

De boekentas bij het juiste kleur leggen.
 Welk voorwerp hoort bij welke schaduw? Hierbij heb ik gekozen voor een appel, knuffelbeer, fopspeen, brooddoos en een koek.
 De 2 helften bij elkaar zoeken. De linkse hangt vast en de bijhorende rechtse moeten ze zoeken. Daarbij kan je eventueel foto's nemen van de boekentassen van de peuters zelf als meerwaarde.
 De kennismaking bij de eerste vormen van een puzzel van 4 stukken. Als basis een kleurplaat en daarbij dezelfde stukken maar in kleur. (de kleurplaat heb ik nadien ingekleurd via de pc)
 Zicht krijgen op het dagverloop. Wat doe ik voor ik naar school vertrek?
Opstaan-wassen-ontbijten en vertrekken naar school.
Sorteren in 2 groepen, namelijk groot-klein. De cirkels staan er als referentie wat er in die groep hoort, de peuters moeten kijken naar de grootte v.h. voorwerp.









 De voorwerpen in de juiste boekentas stoppen volgens kleur. Ik heb eerst de hoofdkleuren aangebracht klassikaal en nadien in de hoekenverrijking zaten er enkele bijkleuren in voor de differentiatie naar de peuters die er reeds van september zitten.

 Het voorwerp/materiaal linken met de activiteit. Bijvoorbeeld 'Wat heb je nodig om te schilderen? - een penseel' of 'Wat heb je nodig om te kunnen bouwen?- blokken'.
2 dezelfde speelgoedjes zoeken. Daarbij leren ze het begrip 'dezelfde'.










Het materiaal vervolledigen. Daarbij leren ze het verschil tussen een kleurpotlood, een balpen, een potlood en een penseel kennen.











Ontdekhoek met allerlei brooddozen en koekendozen die nadien aangevuld worden met poetsmateriaal om een link te maken naar het opruimen na een activiteit.









Met andere woorden heb ik eerst gekeken wat er allemaal gebeurt voor het naar klas gaan (boekentas maken, ochtendritueel, kennismaken met symbool aan kapstok, het leren aan- en uitdoen van de jas,...), nadien wat is er allemaal in de klas ( kennismaken met de klasgewoonten, de hoeken leren kennen, verschillende basismaterialen leren kennen, ...) en als afsluiter was het opruimen (welk materiaal hoort in welke hoek, opruimliedje aanleren, ...) Zo was de week snel voorbij.
Maar volgende week is er in de peuterklas het thema Sint en Piet waardoor ik me echt kon uitleven in de activiteiten en hoekenverrijking. Zijn jullie benieuwd, hou de blog dan zeker in de gaten!

Ps: Beertje Ploem is de klaspop waardoor deze doorheen de activiteiten terugkomt.

2 opmerkingen: