vrijdag 23 mei 2014

Zelfgemaakte puzzel

Puzzelen!


Puzzelen is niet voor alle kleuters even leuk, daarom is het de taak van de juf om dit op een leuke creatieve manier aan te bieden. Zo worden de kleuters aangetrokken tot het puzzelen. Dit kan op verschillende manieren aantrekkelijk gemaakt worden, je moet gewoon voor veel variatie zorgen. Wat ook heel leuk is dat de juf zelf een puzzel maakt rond het BC (thema). Een heel gemakkelijke manier om de te doen is een prent plastificeren en deze in verschillende stukken knippen, dit kan recht, gebogen, gekarteld, ... versneden zijn.
Voor mijn puzzel heb ik gekozen voor een klassieke zelfgemaakte puzzel rond het thema melksnorren. Dit thema ging over de weg die de melk aflegt bv. van koe tot ijsje (het eindproduct).Ik had nog een lege (witte) puzzel liggen die ik kon gebruiken.




De volgende stappen heb ik gevolgd:

  1. een tekening tekenen
  2. de tekening overtekenen met een fijn zwart stiftje
  3. een kopie nemen (de reden kan je verder lezen)
  4. schilderen van de puzzel
  5. een kopie nemen (de reden kan je verder lezen)
  6. vernissen om de puzzel een glans te geven 
  7. een doos voorzien voor de puzzel in zijn geheel in te kunnen stoppen

Waarom heb ik 2 kopieën genomen van de puzzel?

Wel, veel kleuters hebben moeite om een puzzel te maken zonder voorbeeld. Daarom heb ik deze gekopieerd en deze geplastificeerd om deze te beschermen. Zo kunnen de kleuters de puzzel op de prent maken of kunnen ze de prent ergens leggen waarnaar ze af en toe kunnen kijken om hun te oriënteren. 
Ik heb niet alleen een gekleurde maar ook een zwart-wit tekening om het niveau van de puzzel wat moeilijker te maken. De kleuter vind met andere woorden de 2 tekening moeilijker.




 De kleuter legt hier de puzzelstukken op zijn plaats. De kleuter kan op de tekening ook de contouren zien van de puzzelstukken, dit is een hulpmiddel voor de kleuter. Zo kan hij/zij naast het kijken naar de tekening op zijn geheel, ook kijken naar wat er specifiek op zijn/ haar puzzelstuk staat.






De puzzeldoos



De puzzel kan heel gemakkelijk opgeborgen worden, zoals in een enveloppe, een klein doosje of zoals op dit voorbeeld een doos die dezelfde grootte heeft als de puzzel. Dit kan voor de kleuter nog een hulpmiddel zijn omdat hij dan een zicht heeft hoe groot zijn puzzel is. Dit is ook gemakkelijk om te gebruiken in de kleuterklas. Als ze opruimen kan de puzzel gewoon blijven liggen en kan je de overige puzzelstukken er gewoon los bijgooien zodat deze samen blijven. Maar als de kleuter het moeilijker wil maken, kan de kleuter deze puzzel ook gewoon op de tafel maken.









Veel puzzelplezier! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten