woensdag 18 maart 2015

Zelfgemaakte handpoppen

Komen jullie kijken naar de poppenkast?

Hebben jullie zin om een poppenkast te doen in het thema, maar vinden jullie de gepaste handpoppen niet? Of heb je plots een kleuter die de handpop herkent omdat hij/zij deze ook thuis heeft? Wel, dan heb ik een eenvoudige oplossing. Maak de handpoppen zelf! Niets is leuker dan spelen met zelfgemaakte handpoppen. Je kan een handpop op verschillende manieren maken. Ik heb er enkele gemaakt voor het vak Beeld. Deze kunnen jullie hier onder vinden met de bijhorende uitleg:




De sokpop:


  • Wat?: een zebra
  • Mogelijke thema's: dierentuin, dieren, ....
  • Uitleg werkwijze: De basis is een sok, daarbij heb ik een stuk karton in de mond gestopt voor de stevigheid. De neus heb ik opgevuld met watte. De oren zijn gesneden uit restjes leer en vastgekleefd met het lijmpistool. De haren op de rug zijn van vilt die versneden zijn in reepjes en daarna vastgemaakt met het lijmpistool. Als afwerking heb ik 2 knopen op de neus en 2 wiebelogen op het voorhoofd gekleefd met het lijmpistool. 

De borstelpop (v.e. schilderborstel):

  • Wat?: een schilder
  • Mogelijke thema's: kleuren, kunst, ...
  • Uitleg werkwijze: De borstel heb ik lichtjes geschuurd, daarna 2 witte grondlagen gegeven. Als laatste heb ik licht roze gebruikt voor de huis v.d. borstel. De overal van de schilder is genaaid. Om volume aan de schilder te geven heb ik een wc-rolletje rond de steel gedaan en deze opgevuld met watte. De armen zijn gemaakt met knutseldraad waardoor ik de armen verschillende posities kan geven. Onder de schort hangt een klein stukje vilt waardoor de wc-rol niet zichtbaar is. De handen zijn ook gemaakt van vilt. Deze zijn vastgemaakt met het lijmpistool. Als afwerking heb ik een schilderspalet gemaakt uit karton en de verfplekken uit vilt. De kleine borstels in de zak zijn gemaakt uit fijne takjes en haar van een borstel. 



De handschoenpop:

  • Wat?: groenten (tomaat, erwten, champignon, maïs en een wortel)
  • Mogelijke thema's: groenten, voedsel, ...
  • Uitleg werkwijze: de basis is een zwarte handschoen. De figuurtjes zijn gemaakt uit vilt die met de hand genaaid zijn. Als afwerking heb ik wiebeloogjes gebruikt. 

De doospop:

  • Wat?: Cookie monster
  • Mogelijke thema's: koekjes, monsters, ...
  • Uitleg werkwijze: De basis van de pop is een doos waarbij de bovenkant volledig vervormt is. Daarna is er een stof overspannen.De ogen zijn gemaakt uit isomoballen die geschilderd zijn en vastgekleefd aan de pop met een lijmpistool. Ik heb vilt gebruikt voor de tong. De bijhorende koekjes zijn gemaakt met restjes spons. Deze heb ik geschilderd met acrylverf en de 'brokjes chocolade' zijn gemaakt van kleine stukjes vilt. 

De verdwijnpop: 

  • Wat?: Een goochelhoed met een konijn erin
  • Mogelijke thema's: circus, toveren, ...
  • Uitleg werkwijze: De hoed is gemaakt uit een koker. De bovenkant van de hoed is gemaakt uit een cirkel karton. Deze zijn eerst aan elkaar bevestigd en daarna bekleed met stof. Het konijn is gemaakt uit stof, deze is opgevuld. Daarna heb ik deze afgewerkt met stukjes vilt en ook hier heb ik wiebelogen gebruikt. In de oren van het konijn zit er ijzerdraad zodat de oren verschillende posities kunnen houden. Het konijn kan in de hoed verdwijnen a.d.h.v. een stuk hout.


De sponspoppen:

  • Wat?: een vis en een schildpad
  • Mogelijke thema's: onderwaterwereld, dierentuin, vissen, ...
  • Uitleg werkwijze: Ik heb eerst een spons genomen en de grote lijnen getekend. Daarna ben ik stukje per stukje beginnen knippen tot een 2D-figuur. Als de grote lijnen duidelijk waren, ben ik beginnen knippen in de diepte zodat er een 3D-figuur uit kwam.


De lepelpop:

  • Wat?: een Spaanse danseres 
  • Mogelijke thema's: feest, buitenland, vakantie, verkleden, ...
  • Uitleg werkwijze: De lepel heb ik eerst geschilderd. Daarna heb ik het kleed bevestigd. Net als bij de schilder heb ik deze pop volume gegeven door een wc-rol rond de steel te hangen en deze op te vullen met watte. Ook bij deze pop zijn de armen gemaakt van knutseldraad. De handen van de pop zijn gemaakt uit vilt. Het haar van de pop is van wol in de vorm van een dikke vlecht.


De vingerpopjes:

  • Wat?: 2 kippen, 1 haan, 1 paashaas en 1 kuiken
  • Mogelijke thema's: Pasen
  • Uitleg werkwijze: De figuurtjes zijn gemaakt van vilt die met de hand zijn vastgemaakt zijn. Deze zijn afgewerkt met wiebeloogjes. Het kuiken zit in een paasei waarbij het ei open kan en het kuiken zo zichtbaar.

De handpoppen kan je opbergen in allerlei verschillende dozen. Natuurlijk is het leuk dat je aan de doos reeds kan zien wat er in zit. Zo heb ik de doos zelf geschilderd waarop er verschillende soorten handpoppen staan. Hier kan je de zijdes van de doos zien:





Zoals je ziet heb ik de volgende handpoppen geprobeerd te schilderen op de doos: een handpop, verdwijnpoppen, vingerpopjes en borstelpoppen.


Veel plezier met het maken van unieke handpoppen!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten