Wat zullen we vandaag eten?
Voor de eerste keer in mijn opleiding stond ik in het 1ste kleuter. Het was een leuke en vernieuwende stage. Het was in de start van de week nog wat zoeken naar de leeftijdsgroep, maar we hebben ons best gedaan en er een leuke week van gemaakt. We hebben gekozen om de deelthema's van het hoofdthema meerdere dagen te doen, zodat de kleuters niet overspoelt werden met informatie en genoeg tijd hadden om zich in het deelthema in te leven. Zijn jullie benieuwd wat we deze week in de klas gedaan hebben? Dan kunnen jullie dit hier lezen:
Deelthema 1: 'Mijn buikje knort, waar is mijn bord?'
Om de week te starten, vliegen we er onmiddellijk in. Dit door een waarneming te doen van verschillend voedsel. Hoe ziet het eruit, hoe voelt het, hoe ruikt het en hoe smaakt het? De kleuters hebben verschillende zaken mogen proeven (banaan, kaas, noten, lange vingers en spuitwater), daarna hebben we een rooster opgesteld van de resultaten. Als nevenactiviteit mochten de kleuters een eigen placemat ontwerpen en maken.
Tijdens het godsdienstmoment hebben de kleuters mogen luisteren naar het parabel van 'Het grote feest'. De kleuters hebben vandaag ook het vers 'Mmm, lekker!' aangeleerd wat soms voor grappige taferelen zorgde.
|
Het resultaat v.d. waarneming |
|
Het parabel 'Het grote feest!' |
|
Enkele placemats |
Deelthema 2: 'Njam njam njam, wat vind je daar van?
De start van het thema begon al reeds in de bewegingsles, namelijk door te bewegen op muziek in het thema. De kleuters vonden het fantastisch. Ieder thema is er een hoofdverhaal. En ook deze keer kon een leuk verhaal niet ontbreken, namelijk het verhaal 'Een taart voor konijn'. Natuurlijk kon het creatieve in de week niet ontbreken, zo mochten de kleuters een tafeltafereeltje maken op een experimenterende wijze. Zo mochten de kleuters eerst een stuk tafelkleed bestempelen met kookmateriaal (zoals een stamper, klopper, ...), een bord kleuren met wasco's en als laatste mochten ze een sneetje brood besmeren met verf (rood: confituur, bruin: choco, ...). Ook tijdens dit thema hebben de kleuters met de instrumenten mogen spelen tijdens het themalied 'Aan tafel'.
De woensdag hebben we lekkere soep gemaakt via een spelletje. Zo moesten de kleuters gooien met de dobbelsteen en kijken op het recept of ze dit ingrediƫnt nog nodig hadden. En als afsluiter hebben de kleuters mogen luisteren naar het boek 'Het grote eet-boek'.
Deelthema 3: 'Na al dat lekkers is het tijd voor spetters!'
Het einde is in zicht, maar daarom laten we ons nog niet uitbollen. We gaan nog ten volle er tegenaan. Zo maken we kettingen van pasta, kijken we naar het poppenspel van het parabel 'Het grote feest', hebben we een bewegingsverhaal naar het beloofde Lekkerland. En het laatst maar niet het minst, hebben we fruitmuesli met yoghurt gemaakt. Gezond en heel lekker!
Natuurlijk konden de kleuters in de loop van de week in de verschillende hoeken gaan spelen. Hier heb je enkele foto's v.d. verschillende hoeken:
De zintuiglijke hoek:
|
de ontdekbakken |
|
de voeldozen |
|
de geurflesjes |
|
het voelbord |
|
een lichtbak met gekleurde rijst |
De boekenhoek:
De bouwhoek:
|
een winkel met duplo bouwen |
De denkhoek:
|
de motoriek oefenen |
|
2 dezelfde helften zoeken |
|
schaduwen zoeken + kennis maken met velcro |
|
Hetzelfde patroon maken |
|
puzzel in elkaar stoppen |
|
in dezelfde positie leggen |
Mooi stageverslag met terug mooie werkjes.Hopelijk hebben de kleuters genoten.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel voor de reactie. Volgens mij hebben de kleuters genoten van de vele activiteiten.
VerwijderenSuper gedaan!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Eline!
Verwijderen